Opprettholde vår attraktive skolestruktur
Den er spesielt godt tilpasset bosetningsmønsteret i vår kommune,
og er god for både elever og samfunn!
Status
* Vi har en felles ungdomsskole på Lyngmyr for 8. til 10. trinn (209 elever)
* Vi har en 2-parallell skole for 1. til 7. trinn i sentrum (ca. 250)
* Vi har 3 skoler for 1. til 7. trinn på Songe, Holt og Dypvåg (71, 78 og 99)
* Sandøya har 1. til 4 trinn (ca 16) og er en avdeling av skolen i sentrum
* Ressurssenteret er samlokalisert med barneskolen i sentrum.
* Alle skolene har kapasitet til vekst i antall elever, uten å måtte bygges ut.
* Kommunen har kjøpt VGS-bygget på Lyngmyr for 8,5 millioner og overtar dette sommeren 2020.
* Barneskolene våre har gode resultater fra nasjonale prøver.
* Bortsett fra skolen i sentrum, er skolene generelt i bra stand. De har fått nødvendige vedlikehold og oppgraderinger.
* Skolene i distriktene har til dels meget gode uteområder.
* Rådmannen foreslo å utsette bygging av ny skole for sentrum,
og legge ned en barneskole i 2022 for å spare penger. Forslaget gikk ut på å flytte de elevene inn til dagens skole i sentrum.
* Flertallet i kommunestyret vedtok å bygge ny stor felles barneskole for hele kommunen i 2023, og dermed legge ned alle dagens skoler (bortsett fra Sandøya)
Økonomi
* Kommunen har ikke økonomi til å bygge ny stor skole nå. Selv om en legger ned alle dagens barneskoler, vil det øke kostnadene og kreve ytterligere nedskjæringer i annen drift.
* Skoler er et meget kraftig infrastrukturtiltak for samfunnsutvikling, og fungerer begge veier (se på Lyngør). Da de fleste bor utenfor sentrum, vil potensiale for befolkningsvekst være stort ved å opprettholde skolene der. Det gir økte inntekter i fremtiden.
Lokalisering av skolene
* Vi vil beholde dagens desentraliserte skolestruktur.
* Skoler er en grunnleggende infrastruktur i samfunnet som påvirker hvor unge familier ønsker å etablere seg.
* Skolene i vår kommune ligger meget godt plassert I forhold til bosetningsmønsteret og muligheten for å ta hele kommunen i bruk.
* Lokaliseringene gir moderate reisetider og avstander for de aller fleste.
* Alle skolene har ledig kapasitet, og dermed potensiale til å gi økte inntekter til kommunen dersom man legger til rette for nyetableringer i alle skolekretsene.
* Vår attraktive skolestruktur bør brukes aktivt i markedsføringen av kommunen.
* Ved en stor felles barneskole vil levering i og henting fra SFO medføre mye ekstra kjøring for mange familier.
Godt læringsmiljø:
* Vi har gode læringsmiljøer, med dyktige lærere og høy trivsel.
* Skolene i Tvedestrand har gode resultater på Nasjonale prøver. Resultatene for Songe, Holt og Dypvåg har vært spesielt gode.
Xtra-lista mener
* Det er viktig å sikre tilstrekkelig budsjett til drift av skolene. Det er helt avgjørende at vi har økonomi til å gi innhold i skolene.
* Det er viktig å opprettholde fullverdig skole fra 1. til 7. på Songe, Holt og Dypvåg. Om de blir redusert til 1. til 4. trinn, vil fokuset rettes mer mot førskole og arbeidstokken bli halvert. Det vil svekke godt innarbeidede fagmiljø vesentlig. Dessuten vil det trolig være starten på en irreversibel prosess som vil ende med full nedleggelse av skolene i distriktene.
* Skoler med velutdannede lærere må ikke bli ”straffet” ved fordeling av driftsmidlene til skolene.
Teknisk tilstand og uteområder
* Bortsett fra skolen i sentrum, er skolene generelt i bra stand. De har fått nødvendige vedlikehold og oppgraderinger.
* Skolene ute i distriktene har til dels meget gode uteområder.
* De nye vinduene, ventilasjonsanlegget og styringssystemene for varme og har nærmest halvert energiforbruket ved disse skolene.
* Disse skolene har vært oppgradert og utvidet i flere omganger.
* Når skolene skal videreføres, må en sørge for at de får nødvendig vedlikehold. Det er viktig å ta vare på de verdiene som er bygget opp her over tid.
Størrelse, trygghet, overganger og kapasitet
* Det er viktig med gode overganger fra barnehage til skole og videre til ungdomsskole.
* Vi mener det er fint med gradvis utvidelse av geografi og omgangskrets etter hvert som barna blir eldre. Ved felles barneskole mister en litt av den overgangen til ungdomskolen.
* En stor felles 3-parallell vil ha liten kapasitet for befolkningsvekst før den må utvides for veldig store summer.
* Bortsett fra Sandøya, er alle små skoler lagt ned.
* Skolen på Sandøya er liten, men bør videreføres av hensyn til reisevei for de yngste, og attraktiviteten til Sandøya som helårs-samfunn
Hovedfokus på sentrum
* Barneskolen i sentrum har flere åpenbare feil og mangler.
* Noen av disse feilene må utbedres umiddelbart.
* Det er et sterkt ønske om å få en permanent god skoleløsning på plass så snart som mulig.
* Vi vil at det først gjøres en skikkelig vurdering av VGS-bygget på Lyngmyr som fullverdig 2-parallell barneskole for sentrum. (Dette har ikke vært gjort tidligere) Vi mener at dette kan bli en god løsning for en langt lavere kostnad, og at den derfor kan realiseres i løpet av nærmeste fremtid.
* Dersom det mot formodning ikke lar seg gjøre å benytte VGS-bygget, må en vurdere bygging av en ny 2-parallell barneskole for sentrum. Dette er en stor investering som ikke kan gjennomføres de nærmeste år.
Skoler som «motor» for befolkningsvekst
* Flertallet av kommunens befolkning bor utenom sentrum skolekrets.
* Om skolene i distriktene legges ned, vil det være mindre attraktivt for unge å etablere seg i utkanten av kommunen.
* Sikreste måte å få befolkningsvekst, er derfor å ta hele vår unike kommune i bruk.
* Om lokalsamfunnene forstår at de kan sikre skolen ved å sikre elevgrunnlaget, vil vi få et bredt samarbeid for utvikling av boligområder og nyetablering i alle kretsene.
* Derfor er det viktig å skape ro omkring dagens skolestruktur, og unngå stadige forslag om nedleggelser.
* Frykten for skolenedleggelse i distriktene sliter på elever, foreldre og ansatte.
* Det er viktig å kunne stole på at skolen består
– både for de som skal investere i boligfelt
– og for dem som skal flytte hit og bygge hus
Konklusjon
Xtra-lista mener det er mange argumenter for å beholde dagens skolestruktur:
* Kommunen har ikke økonomi til å kunne bygge ny stor skole nå.
* Dagens skoler i distriktene er faglig gode, har god trivsel og er bra teknisk.
* Vi er overbevist om at dagens skolestruktur gir en bedre befolkningsutvikling
enn en ny stor felles skole i sentrum.
* Vi må løse problemene i sentrum uten å ødelegge skolene i distriktene.
Så lenge skolen i sentrum er dårlig, blir skolene i distriktene truet selv om de er gode.
* Vi ønsker også at foreldreutvalget for funksjonshemmede barn skal bestå i den form det ble opprettet, og brukes som rådgivende organ.
Utdanningsdirektoratet
- Klasseledelse og ledelse av undervisningsforløp
- Relasjon mellom elever og lærere
- Relasjoner og kultur for læring blant elevene
- Samarbeid mellom hjem og skole
- God ledelse og positiv skolekultur